Thursday, October 8, 2009

TO ALL OF U

salam..rasanya tak perlu utk aku perkenalkan diri kat sni..korg sendiri boleh agak n teka d kemudian hari..

sebelum memey yg baca n buka semua posting2 korg menjelang sampai ke kampus hujung minggu ni, aku sendiri nak jawab n ulas semua komen2 n persoalan yang korg timbulkan selama ni..

sejak mula memang aku takmo n sebolehnya mengelak dari campur hal korg kawan2 yg masing2 mengaku rapat dr sek lagi..aku tak kenal ragam, kuarga n malah diri korg pun aku tak pernah jumpa..tapi arini aku rasa keadaan dah memerlukan aku tuk campur tangan..
sebelum kita pergi lebih jauh, soalan mudah yg aku nak tanya..ape yg menjadi persoalan BESAR sangat yang sampai semua org tiba2 keluarkan statement tak puas hati, tak kena d mata?

jom kita balik kejadian seminggu lepas..yg korg cadangnya nak datang beraya dan pada masa yang sama kami tgh odw n sampai dah pun d jb masa tue..kalo dsebabkan keputusan utk tak berpatah balik tue korg jadikan modal pada aku sebenarnya ia hanya sebagai satu titik mula utk semua persoalan tak puas d hati yg selama ni korg simpan dkeluarkan..hanya tunggu masa je tuk kuar sebenarnya..perkaranya simple, korg nak dtg beraya n memey takde kat rumah..bagi aku yg berkawan ramai tak kira d kg atau kampus ni, silapnya hanya 1. ape salahnya kalo korg gtau sekurang2nya 1 hr sebelum supaya senang tuk plan yang da sedia ada dsusun semula..kenapa dah nak sampai baru nak gtau? kenapa tak masuk dalam pagar rumah n baru gtau..memey kami kat luar ! alang2 lebih senang macam tue..then korg letakkan seolah2 dia yang salah dalam hal tue..

buat pengetahuan korg jugak minggu tue jugak baru 1st time aku turun ke johor jumpa keluarga dia..paham2 sendiri keadaannya cammana time tue..
aku taktau sape nama kawan yg hantar msg sampai berpage2 malam tue..cuma memang pesanan aku sendiri jgn balas atau jawab ape2..jgn dcampak minyak dalam api yang tgh marak..tapi aku silap jugak, rupa-rupanya bersambung lagi berapa hari lepas tue..n hr terakhir praktikum kami sampai laki dr sorg kawan2 korg call n minta dia mey minta maaf sorg2 dr setiap dr korg..

soalan kedua yang aku nak tanya..korg kawan atau korg tuan? tak cukup dmsg utk minta maaf dminta pulak minta maaf berdepan dengan setiap dr korg? kalau korg rasa mey buang korg n dia pinggirkan korg sebab da pandai bila mana masuk u..ape la perlunya kata macam2 lagi..buang terus senang n habis cerita..tapi kalau korg rasa korg masih sayg persahabatan korg ni bertoleransi la walau dalam apepun masalah..

aku akui..memang hidup dia tak dikelilingi ramai org termasuk kawan2..alasan yg selalu d beri makayahnya..n sebab tue jugak dia tak berapa pandai utk tackle hati org..itu yang aku nampak sepanjang 3tahun kenal dia..mungkin jugak penilaian aku silap..tak perlu aku sebutkan sampai begitu terang, kalau korg rasa makayah dia tak berapa senang korg berkawan mesti ade sebab dan puncanya..bila mana ada masalah jangan terus menghentam tapi cari jalan penyelesaiannya..makayah dia tak pernah berubah..kalau dengan korg nak keluar pun payah,macam tue jugak dengan kami d kampus dulu..cuma bila jauh kawalan n konggkongan tue kurang dr biase d rumah..kadang2 keluar berjalan time kat kampus pun takde gtau..setakat event yang besar2 termasuk g ke langkawi dia gtau sebab ade backup yang kukuh bila lec pun ikut sama..

point yg aku nak cakap kat sni..berikan dia masa utk belaja politik dalam kehidupan ni..belaja tentang cara untuk meletakkan sesuatu sesuai pada tampat n waktunya..korg dah paksa dia tuk ikut cara korg n hasilnya tak berkesan..then apa kata korg lak ikut cara dia..dengan kekangan yang sentiasa tinggi bila d rumah..aku cdagkan korg inform dia walau ape jua rancangan sekurang2nya seminggu sebelum tuk aku sendiri yg plankan..kalau betul pun dia tak boleh dtg sebab terikat dengan event makayah, aku akan pastikan dia gantikan masa yang sepatutnya dia luangkan dengan korg tue dengan 1 masa yg lain samada sebelum ataupun selepas..ingat janji aku..

bilangan ahli dalam komuniti korg ni tak berapa besar pun..kalau yg sikit pun tak mampu nak dkekalkan, apetah lagi nak wujud 1 kawanan sebesar 1sek..pokok pangkalnya ialah toleransi antara setiap org..setiap individu itu punya perasaan dan akal masing2..cuma persoalannya bagaimana kita meletakkan semua tue pada tempat yang sesuai dan kena pada masanya..

arini 20 syawal kalau aku tak silap perhitungan..aku minta maaf banyak2 kalau ape yg aku tulis kat atas tue akan menyentuh n meninggalkan kesan pada korg.. aku juga minta maaf bagi pihak mey sepnjang masa ini yg mana korg sendiri banyak terasa d hati n tak kena di mata..setiap org itu boleh kita jadikan kawan..tapi kawan yang kita ada itu belum tentu sesuai utk djadikan teman..teman bukan hanya ketika senang n bergelak ketawa, ketika ada d depan mata..teman jugak perlu ada ketika susah menangis dan tiada jasadnya..anda pilih dan tentukan..fikir2kan..

muhammad khair mohd nasir

** aku akan delete posting ni menjelang jumaat malam sebelum berangkat ke kampus

6 comments:

Tentang Kitorg said...

bagus berkata2 kan wahai kenalan baru....


So, ader juga kan org yg nk mjelaskan aper yg blaku walaupun bukan empunyer badan yg bg tau aper yg dah tjadi next week.. kalo mcm 2 la kadaannyer..ok.. ktorag x kisah dah la skrg tentang yg dah lpas 2..

saper nmer td,, emmm kay kan..
aku raser ko knal aku n kter pun pnh bjumper d suatu tempat yg x djangker untuk kter bsua..
bbalik pada mgu lps..yes, mmg aku yg kol mey nk g jper dy n datang brayer..tp b4 aku kol pg 2 aku raser aku ader msg dy pagi2 buter yg mgaterkan bhawa ktorg akan datang umh dy.. x tau la smaader msg 2 spai kat dy or x atau dy yg x nk bls msg 2.. aper2 pun denda dah blaku kan.. so kter smer2 la yg mbetulkan kadaan nie blk.. aku wakil bg bdk SG mintak maaf byk2 kalo wak2 2 ktorg buat masalah kat dy n ko k...

Tentang Kitorg said...

ttg laki dr kawan ktorg 2 pun aku ktorg mintak maaf,, aku pun tkjut,, dak apis kol mey tper ktorg tau..mmg btul2 terkjut dgan prangai korg nk masuk campur dalam ptelingkaran ktorg.. mkin niat korg 2 baik.. tp keadaan mcm dah jd smkin rumit... ttg apis suh mey dtg jper ktorg mintak maaf.. ktorg nie bkn tuan,,.. utk mey bdepan jper ktorg.... mkn ktorg nie bkkn kawan dy tp ktorg nie sahabat dy.... ktorg nk sgt jper dy coz ktor dah lmer x jper.. 2 shaja.. ktorg nie x kjam sgt... atlist blk kg bg tau... nie x blk pun x bg tau.. nk kter suh mey jper ktorg.. x der la.. x kan kot.. kalo dy blk bg tau... mkn ktorg akan dtg jper dy la..dlu ader jer dy g tau kalo blk.. n aku slalu gak jper dy kalo dy blk n g tau dy blk.. tp np skrg x lg... mmg jlas la mey knper dah mkin jauh sgt ngn ktorg..aku harap kat hati mey x der la niat nk jauh dr ktorg kan..btol kew x? kter tgk jer la prubahan lps nie..

tentang masalah makbapak dy pulak, x tau la kan... rasernyer dulu ok jer.. mmg la kdg2 ktorg yg g ambik dy kat umh kalo nk kuar.... kalo skalipun makbapak dy x bagi ktorg kawan ngan dy n bak kater ko la kan mesti ader sbb kan.. ha yg sbb 2 la ktorg nk tau.. asal kitorg nie x layak kew nk jd kawan dy,, or ktorg nie jhat sgt kew dr mater makbapak dy.. kalo e2 la yg mjadi persoalannyer.. mintak maaf la yer.. skirayer ank dy jd x elok... bkn sbb ktorg..dy sdiri yg mcm 2..tp aku tau mey kan mmg baik....

Tentang Kitorg said...

oh yer... bkn kraner smata2 sbb ko trun jb rie 2 jer... ktorg nie dah lame rser bda nie...n ktorg nie x d pun nk buang dy dr ktor.... dlu dy ader jer kol mber lain n even aku pun dy ader kol.. aku pun ader kol dy gak... nk dkaterkan aku nie rapart gak la ngn dy.. tp 2 la kan smjang aper pun aku x tau...n kat mner sbbnyer aku pun x tau... nk kter la dy x bleh kuar gan ktorg kat cn atas dasar makbapak dy.. knaper aku yg dkat ngan dy dulu kat sner dy pun x jper.. padahal aku tau korg pun slalu trun jitra kan... sbb aper erk x nk jper aku..
aku nk jper korg mmg la ssh. coz aku pun x der kdraan n lesen nk lpas jauh2..lain la korg kan..2 la kan 2han 2 maha kuaser..dpt gak aku tsrempak ngan korg kat air panas mlm 2 kan..

tenteng majlis2 tertentu pun aku raser... x der la kitorg nie x bg tau dy.. rasernyer bdk2 nie ader bg tau n sbulan sblum pun ader... 1 jer la kan.. aku jd wakil utk korg bdua menghadirkan dr time majlis ikin kawin nanti.. x silap aku dalam 4,5,6/12 nie.... ktorg hrap sgat2 la korg datang..
tp kalo x bleh jgak.. x leh nk buat aper la kan.. haaaa sblom aku tluper.. ktorg nie mmg tiap2 tahun buat reunion.. tahun nie bdk2 nie dah jper dah time aku 2nang.. so diorg pun x buat kot nk jper reramai lg.. ktorg cadang buat taun dpan skali.. tp kiterorg buat kat pd.. mb la dlm bln 1 or 2.. paper hal kitorg infom blk... kalo korg nk g bg tau awal2 la.. snang.. nk buat bju nt.. e2 pun kalo korg nk join la.. aku dah x akan pakser sesaper pun utk join...dr sdiri la yg akan mnentukan samada dy nk join or x?

Tentang Kitorg said...

utk pgerahuan ko.. ktorg nie bkan nk paper pun dr dy n bkan nk tau pun dy bduit or x.. bg ktorg ktorg nk ksetian dy dlam hubungan silaturahim sbagai sahabat sjati kitorg.. e2 jer n lg satu bg tau dy yg ktorg nie MIZZ sgt2 kat dy..
2 jer la yg aku nk spaikan tuk dy..

semua org buat ksilapan... seandainyer kater2 aku td mbuat hati korg teraser.. aku minta maaf byk2 bg dr aku n bdk2 SG smua..

dr.. Eija..

Fight 4 All said...

mencari erti kata sayang seringkali memerlukan pengorbanan..samada pada sebelah pihak atau kedua2nya sekali..

aku menulis bukan utk mencari kemenangan atau kesalahan sape2..setiap manusia memang tak lari dr kesalahan..macam tue jugak korg..mey salah n korg pun salah..masing2 dengan cerita dan benang masing2..kekhilafan tue berlaku sentiasa..cumajgn perbezaan yang dcari tapi titik persamaan..

aku takkan komen atau jawab ape2 dah pasni..sekarang masing2 dah keluar perkataan maaf n aku harap benda tue dtg dr hati..sebagaimana yg aku janjikan,insyallah dengan kudrat yg ada pada aku insan yg lemah ni, janji tue akan aku tunaikan..perkara yg lepas tentang mey takde masa tuk korg atau korg menghentam dia macam2 kita tolak ketepi semuanya bermula malam ni..posting ni jugak aku akan kekalkan tuk tuan punya badan sendiri baca sebagaimana yg dpinta..tuk dia sendiri sedar jugak ape janji aku pada korg..

permintaan aku sebagai org luar yang terpaksa campur tangan walaupun dengan berat hati ni..jangan sorg pun ungkit atau timbulkan ape2 isu selepas ni..mungkin aku takde hak nak paksa tuk semua tue tapi rasanya ia tuk kebaikan korg semua bersama gak..biar masa menentukan samada akan berlaku perubahan atau sebaliknya..

WalLahu 'Alam

Tentang Kitorg said...

aku pun harap semua yg blaku ini mjadi pgajaran pada kter smua..x kisah la sper salah skarg..
tp aku nk kadaan ini akan puleh sperti sdia kala..
bukan aper kitorg dah lmer knal.... cm satu la kan.. kalo kter sdiri dah raser dr nie jauh dr mber2.. kter mst lah tyer nk khabar kwn2 kter....
aku hope smua bfikiran terbuka dalam myelesaikan masalah ini.. tuk mey jgk jan tsalah anggap kat ktorg suh ko dtg jper ktorg utk mintak maaf.. tp niat utk berbaik smula.. smer2 maaf bermaafan antra kter.. so 2 la yg ktorg nk ko dtg jper.. ktorg nk jper ko tp 2 la kan.. ko jer yg tau masa dan waktu tertentu utk kter bersmuka reramai... moga pas pjumpaan kter nt terlerailah sgala aper yg tersimpul slama ini....sama2 lah kiter bina khdupan yg br.. utk mengeratkan lagi hubungan yg telah skian lama ini.. n aku hope lps nie khidupan ko akan indah tanpa sbarg masalh yg akan timbul.. 4 ko kay, ktorg akn pgang janji ko 2 n agk2 bler la yer kter dapt bkumpul reramai mcm dlu.. n mkn lain pas nie coz ramai yg akn bwk pasangan msing2..n aku raser pas nie lg mriah kot...smoga impian kter akan mjadi kyataan..